Aku terima nikahnya...


petang semalam dah penat buat assignment on9 facebook kejap... tengok wall post sape entah, ada tulis pasal .......

aku terima nikahnya..

"Aku terima nikahnya dgn si dia binti si ayah dia dgn mas kahwinnya RM..”

ingat,dengan akad nikah tu, dalam erti kata lain :

"Aku tanggung dosa2 si dia dr ibu bapanya, apa saja dosa yg dia buat, dr dedah aurat hingga ke tinggalnya solat, aku tanggung dan bukan lagi ibu bapanya tanggung, dan aku tanggung semua dosa bakal anak-anak aku. Kalau x didik, maka aku fasik, dayus & aku rela masuk neraka dan malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badan aku.."

uish! ingat senang ke kahwin nie.. ha si jejaka-jejaka.. akad nikah bukan sekadar lafaz menghalalkan sesuatu hubungan,tapi tanggungjawab yang besar perlu dipikul!

10 lying to myself:

caliph shuriken said...

ada baca pasal ni aritu.. pagi td kt radio dgr plak citer kes cerai pasangan muda, tinggi giler statistik, huh...

iszieylyanziy said...

@caliph : hehe,,itu lah pasal,,,

POSH76 said...

salam aidilfitri

iszieylyanziy said...

@posh : salam aidilfitri :)

Ungu Violet said...

tau xper...ini asik pompuan je yg nk kene tunaikn tngunggjwb...masaklh...jaga anaklah....dia wat derk jek...huhu

iszieylyanziy said...

@ungu : hik hik,,,kan kan,,

ctk said...

yup! setuju...tanggungajawab itu lebih besar..jgn bernikah sekadar nafsu semata-mata

iszieylyanziy said...

@ctk : kan kan,,tapi nikah tuk elak kan maksiat tu wajib kn,,err,,nth,,hehe

Azmi Khan said...

bernikah tu perlukan persediaan yg rapi....
tegur menegur dan bertolak ansur amat diperlukan.....

iszieylyanziy said...

@azmi : setuju :)